
Events Search and Views Navigation
2018 March
Романтизм как обман зрения
Краткий курс по английской литературе. 28 февраля: «Байрон: шальной, дурной и опасный для общения» Можно сказать, что он был первой звездой тех времен, сравнимой по скандальности с современными звездами Голливуда. Его любили и ненавидели одинаково сильно, а тщательно создаваемый на публике образ непонятого героя-одиночки остался в истории как байронический. Влюбленный Байрон и Байрон — Дон Жуан исключительно свободен в проявлениях своей чувственности. Он бежит из одного скоротечного романа в другой, лишь бы быть все время кем-то увлеченным. Жестокий нарцисс в…
Find out more »Доклад Екатерины Евгеньевны Дмитриевой
"От «Выбранных мест из переписки с друзьями» ко второму тому «Мертвых душ»: между художественной литературой, литературой учительной и публицистикой" Доклад посвящен своеобразному «диптиху», который сложился в творческом сознании Н. В. Гоголя к середине 1840-х гг., когда он остановил работу над вторым томом «Мертвых душ», считая и себя самого, и своих читателей еще не подготовленными к восприятию излагаемых им истин. Произведением, которое было предназначено подготовить читателей, становятся «Выбранные места из переписки с друзьями». Однако после относительного провала «Выбранных мест...» именно второй…
Find out more »2018 April
Modernist Classics on the Contemporary Media Landscape: Virginia Woolf
Round table Modernist Classics on the Contemporary Media Landscape: Virginia Woolf 27 April 2018, 3:00 pm MSU, Faculty of Philology, Room 1063 Reingold N. (RSUH) “On verbum/signum in the Works of Virginia Woolf and Their Film Adaptations” Morzhenkova N. (MСU) “Visuality and Textuality: Virginia Woolf in / on Film” Nemec-Ignashev D. (Carleton College, MSU) “Meandering Thoughts on Transmedia Adaptations” Rybina P. (MSU) “Risk vs. Comfort: Screen Adaptations of Virginia Woolf and the Heritage Film” 5:00…
Find out more »2021 April
International Roundtable “Cognitive Genre Studies: Models of Reader Interactions with Text”
Contemporary theory approaches genre less as classification than as an instrument of communication and interpretation. Genres are intersubjective; they emerge in the wake of author-reader interaction and are an inevitable condition of aesthetic communication and understanding. This explains the cognitive sciences’ interest in the category of genre as a mentally embodied representation, or schema, that variously participates in and mediates aesthetic reception. The nature of this schema is simultaneously individual and collective, being based both in the biological and the…
Find out more »2025 May
International Conference “Reading Bodies and Embodied Readings in Modernist Prose and Poetry: (Inter-)Cultural Experience”
School of Philology, Moscow Lomonosov University, Russia; College of Foreign Languages, Shanghai Jiao Tong University, China; College of Foreign Languages, Huaqiao University, China invite to international conference Reading Bodies and Embodied Readings in Modernist Prose and Poetry: (Inter-)Cultural Experience THIS IS AN ONLINE CONFERENCE. TO PARTICIPATE YOU NEED TO REGISTER HERE. Working language - English. Abstracts of the papers are available here. Scroll down for the program of the conference, it is also avalable here. This virtual panel…
Find out more »